Ahad, 19 Februari 2012

Perubahan Minda

Salam. Semoga sejahtera dan sentiasa sukses selalu. Dalam dunia yang serba mencabar, kita masih sempat untuk berbalah dan bergaduh dalam hal-hal yang tidak sepatutnya. Orang Melayu sepatutnya terus menumpukan kepada usaha memajukan diri, negara dan bangsa. Pada saya prasarana untuk berjaya memang tekah tersedia dan menunggununtuk dimanfaatkan. Tapi sayang kita masih rela berebut pada sesuatu yang sudah menjadinhak kita. Pada saya ketua atau idola kepartian sudah tidak penting lagi. Yang seharusnya diberi tumpuan ialah bagaimana untuk kita memajukan diri kita demi menkamin kelangsungan kewujudan kita di dunia ini. Kalaumkita benar-benar nak membela bangsa dan agama, saya rasa kita perlu menolak perjuangan kepartian yang sempit.

Saya begitu kagum dengan Lee Kuan Yu, tentang bagaimana dia mampu menguasai minda dan pemikiran Melayu Singapura untuk terus tunduk kepada dominasi kekuasaannya. Saya membaca memoirnya dan sayantidak hairan bagaimana dia berjaya dengan misinya. Ketika orang-orang Melayu sibuk berhibur dimkelab-kelab malam, ketika orang-orang Melayu sibuk menjual tanah-tanah kerana nak berhibur, Lee Kuan Yu telah ke London untuk belajar undang-undang. Dia ada visi yang entah bagaimana boleh terjadi. kalau kita masih ingat bukannya tidak ada orang- orang Melayu yang hebat seperti Sdr Yusof Ishak, Presiden Melayu terakhir Singapura. Tapi semuanyantidak sehebat pemikiran Sdr Lee Kuan Yu yang boleh menjangkau ke hadapan.

Sdr Lee Kuan Yu juga boleh begitu bermesra dengan orang Melayu. Diamboleh makan, minum, berpakaian Melayu seperti bersongkok untuk mencari pengaruh. Kita tahu bahawamorang Melayu memang begitu menerima orang luar. Lebih-lebih lagi jika orang luar itu bersedia menjalin hubungan mesra dengan mereka. Dan inilah yang sebenarnya terjadi di Singapura. Satu peristiwa trajis bagi orang-orang Melayu. Kesan dan akibatnya apabila kita lebih mempercayai orang lain, bangsa lain untuk memperjuangkan untung nasib kita sendiri.

Natijah daripadaperistiwa tsebut, orang-orang Melayu sepatutnya gusar akan akibatnya. Tapi apa yang sedang berlaku dalam masyarakat kita sekarang memang amat mengecewakan. Kita orang-orang Melayu memang tidak pernah serik dan sentiasa alpa kepadanperistiwa lama. Sayansentiasa berharap agar fenomena ini akan berubah dan orang-orang Melayu selamat di umi tanah airnya sendiri.